Voordat u met elkaar in zee gaat
Wanneer een prospect een relatie lijkt te gaan worden is het verstandig om wat achtergrondinformatie te verzamelen. Dit kan vrij eenvoudig met behulp van internet:
Google
Begin met het googlen van de (bedrijfs)naam van uw toekomstige klant. Dit levert vaak al veel informatie op. Probeer ook gericht te zoeken (bv met de term 'ervaringen bedrijfsnaam') en beperk u niet tot de eerste pagina's van de zoekresultaten.
Sociale netwerken
Zoek naar uw toekomstige klant/ contactperson op Linkedin, Twitter, Facebook en/of Hyves. Op Linkedin geeft het profiel en geschiedenis niet alleen inzicht in de contactpersoon waar u mee te maken heeft, maar vaak ook in het bedrijf. Zeker als dit de directeur/ eigenaar betreft. Twitter & Facebook kunnen ook meer inzicht verschaffen in zakelijke activiteiten. Hyves is meer persoonlijk/ prive gericht (en niet altijd openbaar).
KvK Online
Op www.kvk.nl kunt u direct het handelsregister raadplegen. Wanneer u de naam van een bedrijf (uw klant) invoert ziet u direct de actuele inschrijving. De naw gegevens die u te zien krijgt zijn gratis, ook eventuele bijzonderheden, zoals een faillissement of uitschrijving (alarmbellen!). U kunt dan ook direct zien wat de exacte bedrijfsnaam is, dit is belangrijk voor een eventueel contract dat u gaat opstellen. Tevens kunt u een adres invoeren op KVK online, u ziet dan of er nog meer bedrijven gevestigd zijn. Wilt u meer informatie of bijvoorbeeld een uittreksel -vanaf € 2,50 (prijs oktober 2011)- dan kunt u een inlog en wachtwoord aanvragen. Een uittreksel kan handig zijn om te zien wie de bestuurder is van een bedrijf en/of wie tekeningsbevoegd is.
Wanneer u met elkaar in zee gaat
Als uw 'vooronderzoek' positief is bent u klaar om voor u klant te gaan werken:
Schriftelijk vastleggen
Wanneer u aan uw klant diensten en/of produkten gaat leveren zorg dan dat u uw afspraken op papier zet. Vermeld in ieder geval de werkzaamheden die u gaat uitvoeren, de prijs die u daarvoor rekent, de frequentie van factureren en de betalingstermijn. Dit is uiteraard heel summier, afhankelijk van uw branche zijn er veel meer zaken die u vast moet leggen.
Signalen en onderbuik
Hoe vaak komt het niet voor dat bij een op de klippen gelopen leverancier-klant relatie de leverancier (ondernemer, zzper, dus u!) zegt: 'Tsja, terugkijkend had ik dit eigenlijk wel kunnen verwachten'. De moraal: let goed op signalen en uw eigen onderbuikgevoel. We noemen er een aantal:
- The sky is the limit, alles is mogelijk. U kunt een torenhoog tarief vragen, niets is te gek, u krijgt een prijs voor uw producten waar u alleen maar van kunt dromen. Vaak eindigt deze droom in een nachtmerrie ;
- Na een aantal kleine orders die direct en netjes betaald worden, wordt er een grote order geplaatst. In veel gevallen wordt die niet betaald;
- Andere leveranciers halen hun spullen op, leveren niet meer of geven geen krediet meer;
- Uw facturen worden steeds later betaald en de verantwoordelijke hiervoor is niet of slecht te bereiken;
- Enzovoort.
Blijf ondernemen!
Uiteraard willen wij niet een te negatieve sfeer scheppen omtrent ondernemen en het werven van nieuwe klanten. Wij willen alleen graag dat u op uw hoede bent. Veel kleine ondernemers en zzpers gaan vanuit een flinke portie enthousiasme aan de slag voor hun nieuwe klant en vergeten daarbij wel eens zakelijk te blijven.